Cadrul specializat al acestui proces.
Dezvoltarea cadrului legal al evaluării
Cu o amploare tot mai mare a procesului de privatizare, în perioada anilor 1994 - 1996 a sporit volumul tranzacţiilor pe piaţa imobiliară, iar concomitent şi necesităţile de evaluare a bunurilor tranzacţionate. În legătură cu intensificarea acestor procese inevitabile s-a dezvoltat şi baza normativă care s-a extins asupra întreprinderilor, Astfel au fost adoptate Legea cu privire la societăţile pe acţiuni, nr. 244-XIV din 23.12 1998; Legea cu privire la gaj, nr. 449, din 30.07.2001; au fost elaborate Metodele de evaluare a patrimoniului de stat, Indicaţiile metodice privind determinarea valorii estimative a complexului patrimonial al întreprinderii de arendă; Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 645 ,,Cu privire la evaluarea bunurilor imobiliare ale persoanelor juridice şi fizice din Republica Moldova
Programul de privatizare pentru anii 1997-1998 conform Legii Republicii Moldova nr.1217-XIII din 25 iunie 1997. Programului naţional ‘Pământ’ iar proprietarilor li s-au înmânat certificate cu drept de proprietate. Au fost aplicate diferite normative de repartizare a terenurilor - de la 0,04-0,06 ha. în oraşe până la 0,15 – 0,25 ha în localităţile rurale.
O nouă etapă atât în dezvoltarea procesului de privatizare cît şi a celui de evaluare începe cu anul 1999. Astfel, au fost făcute un şir de modificări impuse de noile reguli ale economiei de piaţă privind perfectarea Codului Funciar.
La 18 aprilie 2002, a fost adoptată Legea Republicii Moldova nr. 989-XV Cu privire la activitatea de evaluare
În art. I al Legii sunt relevate principalele noţiuni ale evaluării, printre care:
Activitatea de evaluare presupune cunoştinţe specifice şi o bogată experienţă profesională. Specialistul-evaluator trebuie să aplice instrumente specializate de evaluare pentru diferite tipuri de întreprinderi în medii diferite.
Astfel, prin Hotărârea nr. 900, din 24 iulie 2003 a fost aprobat Regulamentul cu privire la atestarea evaluatorilor bunurilor imobile, care stabileşte modul de atestare, eliberare şi retragere a certificatelor de calificare a evaluatorilor. Conform acestui Regulament, certificatul de calificare este eliberat de Agenţia de Stat, Relaţii Funciare şi Cadastru, în baza deciziei Comisiei de atestare.
În acest scop, în perioada a. a. 1994-1996 au fost create trei asociaţii obşteşti de evaluatori:
Principalele obiective ce ţin de activitatea Camerei Naţionale de Imobil sunt:
- cadrul profesional,
- cadru legal
- cadrul metodologic
Dezvoltarea cadrului legal al evaluării
Cu o amploare tot mai mare a procesului de privatizare, în perioada anilor 1994 - 1996 a sporit volumul tranzacţiilor pe piaţa imobiliară, iar concomitent şi necesităţile de evaluare a bunurilor tranzacţionate. În legătură cu intensificarea acestor procese inevitabile s-a dezvoltat şi baza normativă care s-a extins asupra întreprinderilor, Astfel au fost adoptate Legea cu privire la societăţile pe acţiuni, nr. 244-XIV din 23.12 1998; Legea cu privire la gaj, nr. 449, din 30.07.2001; au fost elaborate Metodele de evaluare a patrimoniului de stat, Indicaţiile metodice privind determinarea valorii estimative a complexului patrimonial al întreprinderii de arendă; Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 645 ,,Cu privire la evaluarea bunurilor imobiliare ale persoanelor juridice şi fizice din Republica Moldova
Programul de privatizare pentru anii 1997-1998 conform Legii Republicii Moldova nr.1217-XIII din 25 iunie 1997. Programului naţional ‘Pământ’ iar proprietarilor li s-au înmânat certificate cu drept de proprietate. Au fost aplicate diferite normative de repartizare a terenurilor - de la 0,04-0,06 ha. în oraşe până la 0,15 – 0,25 ha în localităţile rurale.
O nouă etapă atât în dezvoltarea procesului de privatizare cît şi a celui de evaluare începe cu anul 1999. Astfel, au fost făcute un şir de modificări impuse de noile reguli ale economiei de piaţă privind perfectarea Codului Funciar.
La 18 aprilie 2002, a fost adoptată Legea Republicii Moldova nr. 989-XV Cu privire la activitatea de evaluare
În art. I al Legii sunt relevate principalele noţiuni ale evaluării, printre care:
- activitatea de evaluare, care se desfăşoară de întreprinderile de evaluare şi care constă în estimarea valorii de piaţă sau a altei valori a obiectului evaluării;
- evaluarea, care reprezintă un proces de determinare a valorii obiectului evaluării la o dată concretă.
- întreprinderea de evaluare – persoană juridică sau fizică înregistrată în Republica Moldova, în modul stabilit, în calitate de întreprindere, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare;
- evaluator – persoană fizică, cu o reputaţie bună, cu studii superioare corespunzătoare, titular al certificatului de calificare al evaluatorului, care posedă o experienţă de muncă suficientă în domeniul evaluării, un înalt nivel profesional şi competenţă necesară pentru desfăşurarea activităţii de evaluare.
Activitatea de evaluare presupune cunoştinţe specifice şi o bogată experienţă profesională. Specialistul-evaluator trebuie să aplice instrumente specializate de evaluare pentru diferite tipuri de întreprinderi în medii diferite.
Astfel, prin Hotărârea nr. 900, din 24 iulie 2003 a fost aprobat Regulamentul cu privire la atestarea evaluatorilor bunurilor imobile, care stabileşte modul de atestare, eliberare şi retragere a certificatelor de calificare a evaluatorilor. Conform acestui Regulament, certificatul de calificare este eliberat de Agenţia de Stat, Relaţii Funciare şi Cadastru, în baza deciziei Comisiei de atestare.
În acest scop, în perioada a. a. 1994-1996 au fost create trei asociaţii obşteşti de evaluatori:
- Asociaţia Participanţilor Profesionişti la Piaţa Imobiliară (AEPI);
- Asociaţia Republicană a Experţilor Profesionali în Evaluare (APERE), care în 1998 a aderat la TEGoVA (Grupul European al Asociaţiilor de Evaluatori);
- Asociaţia Naţională a Evaluatorilor din Moldova (ANEVAM).
Principalele obiective ce ţin de activitatea Camerei Naţionale de Imobil sunt:
- dezvoltarea în continuare a activităţii de evaluare, lărgirea pieţei serviciilor de evaluare;
- contribuţia la dezvoltarea pieţei imobiliare din R. Moldova;
- protejarea şi apărarea drepturilor evaluatorilor – participanţi la piaţa imobiliară;
- alocarea de resurse financiare în vederea procurării , editării, publicării materialelor ce ţin de cadrul profesional, metodologic şi informaţional al activităţii de evaluare
No comments:
Post a Comment